סוגי האימונים של פילאטיס

פילאטיס היא שיטת אימון של גוף – נפש אשר מתמקדת במספר עקרונות עיקריים: שליטה, ריכוז, דיוק, זרימה, נשימה ומרכז. שיטת הפילאטיס משפרת את היציבה, גמישות, קואורדינציה, ותורמת לחיוניות ויעילות תנועתית. מלבד ההקלה על מתחים פיזיים ורגשיים, תרגול של שיטת הפילאטיס עוזר בהפגת כאבים כרוניים ותורם לפעילות יעילה של האיברים הפנימיים.

קיימים מספר סוגים של אימוני פילאטיס עליהם נפרט במאמר זה.

פילאטיס רצפה/מזרן

תרגילי פילאטיס רצפה בנויים בצורה בה הם מפעילים את כל קבוצות השרירים. תרגילי פילאטיס רצפה מפתחים את הקואורדינציה של המתרגל על ידי שילוב של פעילת מוחית עם פעילות של שרירי הגוף.

שיטת הפילאטיס מתאימה לכל אדם לא משנה באיזה גיל הוא ומה מצבו הגופני.

תשומת לב לגוף שלנו היא אלמנט עיקרי בפילאטיס. כאשר אנו נושפים אנו מכווצים את שרירי הליבה. במהלך החזרה על התרגילים אנו עובדים על המנח הרלוונטי, ומחזירים את הגוף שלנו לצורת פעולה תקינה.

תמיכת הרצפה, משקל הגוף שלנו והמתיחה כנגד רצועות תורמים לפיתוח מודעות לגוף, תורמים לשיפור היציבה ותורמים לחיזוק השרירים.

במהלך תרגול של פילאטיס רצפה, המתרגל עצמו מחליט עד כמה להקשות על השרירים שלו, המתרגל עצמו מחליט על עוצמת העבודה, על מהירות העבודה ועל רמת הדיוק שלה. 

פילאטיס מכשירים

פילאטיס מכשירים הוא אימון אשר מתבצע על מכשירים ייעודים שפועלים על התנגדות של קפיצים וניתן לכוון את רמת ההתנגדות בהתאם לרמת המתאמן או המתאמנת.

המכשיר הנפוץ ביותר בפילאטיס מכשירים הוא מיטת פילאטיס, מיטת פילאטיס היא מיטה שטוחה אשר מחליקה קדימה ואחורה והיא מבוססת על התנגדות של קפיצים, דבר המסייע למתיחה של שרירי הגוף.

קיימים מכשירי פילאטיס נוספים כמו קאדילק, טרפז, כיסאות פילאטיס ועוד.

פילאטיס לנשים בהריון

אימון פילאטיס אשר מיועד לנשים בהריון הוא הרבה יותר עדין ורגוע.

במהלך תקופת ההריון נוצר לחץ על הגב בגלל הבטן הכבדה, כמו כן מפרקי הגוף משתחררים כתוצאה מהורמונים רבים הנוצרים בגוף במהלך תקופת ההריון.

תרגול של פילאטיס הריון מתמקד במספר נקודות עיקריות:

רצפת האגן – חיזוק השרירים שנחלשו כתוצאה מההריון. שרירי רצפת האגן חשובים לשליטה על הסוגרים בגופנו וחשובים למניעת צניחה של איברי האגן. במהלך תרגול פילאטיס הריון מתמקדים על תרגול נכון כדי להפעיל את השרירים בצורה נכונה ולחזק אותם, חיזוק רצפת האגן תורם לשמירה על היציבה, תורם להתמודדות עם עומס המשקל שפועל על הגוף ותורם לתמיכה בגב ובבטן התחתונה.

שרירי הבטן התחתונה – פילאטיס הריון תורם לחילוק נכון של העומס בגופנו, כך שהעומס לא מתרכז רק בשרירי הגב התחתון.

מפרקים – תרגול פילאטיס הריון עובדים על גמישות המפרקים בגוף, הוא מחזק את מפרקי הגוף ותורם לגמישות שלהם.

חיזוק שרירי הגב – תרגול פילאטיס הריון תורם לחיזוק שרירי הגב העליון והגב התחתון כך שנוצרת חלוקה נכונה של העומס ונוצרת תחושה של קלילות וחוזק פיזי.

במהלך תרגול פילאטיס הריון עובדים גם על הנשימה, על שחרור והרפיה, לצד פעולות של חיזוק ומתיחה. ישנה תוכנית מותאמת למהלך כל שלבי ההריון השונים ולשינויים הקורים בגוף במהלך ההריון, כמו גדילת העובר והבטן. תרגול של פילאטיס במהלך הריון תורם להתפתחות תקינה של העובר.

פילאטיס לאחר לידה

נשים רבות רוצות להחזיר את גופן לתפקוד רגיל לאחר השינויים הרבים שהוא עובר במהלך תקופת ההריון. 

פילאטיס לאחר לידה היא שיטת מצוינת להחזרת הגוף לתפקודו הרגיל לאחר הריון.

בתרגול פילאטיס לאחר לידה עובדים על שיפור היציבות וחיזוק של השרירים שקשורים אל האגן – שרירי הירך, שרירי הבטן, רצפת האגן וחלק משרירי הגב.

כמו כן, פילאטיס לאחר לידה תורם לחיזוק שרירי הבטן ללא צורך בביצוע כפיפות בטן אשר עלולות לגרום לבקע או קרע ברקמת חיבור רגישה בתקופה שלאחר הלידה. לאחר תקופה מסוימת של תרגול שרירי הבטן יחזרו למצבם התפקודי המלא ויהיה ניתן לשלב אימוני פילאטיס רגילים.

נוסף על כך, פילאטיס לאחר לידה תורם לשיפור היציבה – העומס הכבד אשר מופעל על הבטן במהלך תקופת ההריון גורם במקרים מסוימים ליציבה כפופה, כתפיים שמוטות וסגירה של בית החזה. תרגול פילאטיס עוזר להגביר את המודעות הגופנית,  לשפר את היציבה, לחזק את חגורת הכתפיים ועוזר להחזיר את התנועתיות למצבה הרגיל כמו לפני הלידה.

הפילאטיס היא שיטת אימון אשר מתבססת על נשימה. במהלך תרגול פילאטיס תוכלו להחזיר לגופכן את הערנות ולהפחית את המתח והסטרס שבגוף על ידי נשימה איכותית ומלאה אשר נעשית בריכוז ומודעות מלאים.

פילאטיס שיקומי

פילאטיס שיקומי היא שיטה אשר מבוססת על שיטת הפילאטיס הרגילה אך היא שמה דגש עיקרי על נושא השיקום. במהלך התרגול, המדריך יסביר לכם כיצד להשתמש במכשירי הפילאטיס השונים כדי לבצע אימונים המחזקים את שרירי הגוף אך אינם גורמים לכאב. במהלך תרגול פילאטיס שיקומי שמים דגש על דיוק בתנועה ועל ביצוע נכון של תנועות תוך כדי שימוש במכשירים אשר מקלים על ביצוע התנועה.

שתפו:
Share on facebook
Facebook
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print