שיקום בעזרת פילאטיס

הפילאטיס היא שיטה לאימון גופני אשר פותחה במאה הקודמת על ידי ג’וזף פילאטיס. כבר תחילת דרכה שימשה שיטת הפילאטיס לשיקום פציעות, כאשר השיטה החלה להתפתח ולגדול יותר ויותר אנשים בריאים החלו לעשות פילאטיס כחלק מהשגרה שלהם וכתוצאה מכך הקשר בין שיטת הפילאטיס לשיקום התרופף.

בימינו נוהגים לשלב את שיטת הפילאטיס בתהליכים שיקומיים.

עקרונות הפילאטיס

עקרונות הפילאטיס מתמקדים בשליטת המוח על הגוף, ביצוע תרגילים במספר קטן של חזרות כך שהשריר לא מתעייף, התמקדות בשרירים המייצבים בגוף ושילוב הנשימה במהלך כל התרגול. שיטת הפילאטיס עובדת על כל שרירי הגוף ומשלבת בין תרגילים שמטרתם היא לשפר את גמישות המפרקים לבין תרגילים שמטרתם היא לחזק את השרירים.

פילאטיס שיקומי

פילאטיס שיקומי היא שיטה בעלת יתרונות רבים, היא מבוססת על שיטת הפילאטיס אך היא שמה דגש מיוחד על נושא השיקום. תחילה יערוך לכם הפיזיותרפיסט השיקומי אבחון, לאחר מכן הוא יתאים לכם תרגילים, יסביר לכם כיצד להשתמש במכשירי הפילאטיס לביצוע אימונים שונים אשר אינם גורמים לכאב ומאפשרים לחזק את שרירי הגוף. פילאטיס שיקומי שם דגש על דיוק בתנועה ועל ביצוע נכון של תנועות תוך כדי שימוש במכשירים אשר מטרתם להקל על ביצוע התנועה.

למי מתאים פילאטיס מכשירים שיקומי?

פילאטיס מכשירים שיקומי יכול להתאים לכל אחד ואחת, לגברים ונשים בכל רמת כושר, צעירים ומבוגרים. פילאטיס מתאים גם לנשים בהריון ולנשים שעברו לידה. קיימים מקרים מסוימים בהם פילאטיס שיקומי תורם באופן משמעותי יותר, להלן מספר מקרים כאלה:

  1. פילאטיס שיקומי מתאים לאנשים בעלי בעיות שיווי משקל שונות. רוב תרגילי הפילאטיס מתבצעים בישיבה או בשכיבה, דבר המאפשר לשלוט בצורה טובה יותר על התנועות שלנו ועל שיווי המשקל שלנו. 
  2. כאבי ברכיים יכולים להיגרם ממספר סיבות שונות, כמעט כל שיטות התרגול והאימון הגופני מלבד פילאטיס עשויות לגרום לנזק נוסף לברכיים. במהלך תרגול פילאטיס אין עומס על המפרקים וכך אין סכנה לנזק נוסף בברכיים. 
  3. פילאטיס שיקומי מתאים לאנשים הסובלים מכאבים כרוניים חריפים באזורים שונים בגוף. פילאטיס באמצעות מכשירים נערך על גבי מיטה מיוחדת, מיטה זו מאפשרת להפריד בין אזורי הגוף וכך היא מונעת הפעלת עומס על אזורים חלשים בגוף.
  4. פילאטיס שיקומי מתאים לאנשים אשר סובלים מכאבי גב הנגרמים מסיבות שונות. תרגול פילאטיס תורם לחיזוק שכבת השרירים העמוקה ביותר הקרובה לעצם ובכך מתחזקים השרירים התומכים של הגב דבר המאפשר לגוף שלנו לשאת את העומס בצורה טובה יותר ומאוזנת יותר.
  5. פילאטיס שיקומי מתאים לאנשים הסובלים מכאבי צוואר שונים. במהלך תרגול פילאטיס אנו מלמדים את הגוף שלנו כיצד לשאת את עצמו בצורה נכונה, אנו מחזקים את גופנו במקומות החיוניים.
  6. פילאטיס שיקומי מתאים לאנשים אשר סובלים ממגבלות פיזיות או מפציעות שונות שנגרמו כתוצאה ממחלות הקשורות לעמוד השדרה.
  7. פילאטיס שיקומי מתאים לאנשים הסובלים ממחלות כמו פרקינסון, פיברומיאלגיה ועוד. ניתן לתרגל פילאטיס בכל מצב גופני מבלי להפעיל עומס על אזורים חלשים בגוף. יתרה מכך, ההתנגדות של הקפיצים במכשירי הפילאטיס השונים עוזרת לבניית העצם.

הפעילות המתבצעת בזמן תרגול פילאטיס היא אינטנסיבית ועוזרת לחזק את שרירי הגוף, אך היא אינה מכבידה על הגוף. ברוב המקרים, לאחר שיעור פילאטיס המתרגלים מרגישים את השרירים עליהם הם עבדו במהלך התרגול, אך התחושה אינה מונעת מהם לזוז או לחזור לפעילות רגילה. את שיעורי הפילאטיס מעבירים מורים רציניים אשר יבדקו כיצד אתם מבצעים את התרגילים ויוודאו שאף אחד לא יפגע בעצמו במהלך התרגול.

כפי שניתן לראות פילאטיס שיקומי מתאים לכל אדם אשר רוצה לשפר את הביצועים הגופניים שלו, לחזק את שרירי הגוף שלו ולשפר את התפקוד השוטף.

למה פילאטיס טוב לגוף?

הסיבה לכך שהפילאטיס נחשבת לשיטה כל כך מוצלחת לטיפול בגוף נובעת מכך שהפילאטיס היא קודם כל שיטה שיקומית. תרגול פילאטיס עוזר לטיפול במצבים של חוסר איזון בשרירים או חוסר איזון במפרקים עקב פגיעה כלשהי. ידוע שפריצת דיסק למשל יכולה להקרין כאב גם לאזורים אחרים בגוף כמו הברכיים למשל. בעקבות כאבי הברכיים אנשים ימנעו מביצוע פעילות גופנית מכיוון שהיא מכאיבה להם, כתוצאה מכך שרירי הרגליים יחלשו, והנזק לא יפסק.

במקרה כזה תוכלו להשתמש בשיטת הפילאטיס כדי לחזק את הברכיים באמצעות מגוון רחב של תרגילים. 

נוסף על כך תרגילי הפילאטיס יתרמו גם לחיזוק של שרירי הגב, כתוצאה מהיחלשותם קרתה פריצת הדיסק.

תרגול פילאטיס תורם גם לגמישות הגוף שלנו. שרירים מתוחים בגופנו מעכבים את התנועתיות שלנו ויכולים לגרום לעומס וכאבים. הגמישות של גופנו חשובה לשמירה על הכושר הגופני שלנו. הגמישות מאפשרת לנו מרחב תנועה רחב יותר במפרקי הגוף השונים, בנוסף לכך היא שומרת על איכות לאורך זמן. 

בשיטת הפילאטיס עובדים יותר על מתיחה דינמית של השרירים מאשר מתיחה סטטית של השרירים.

חשוב מאוד לפנות לבעל מקצוע איכותי ובעל ניסיון בתחום הפילאטיס כדי להגיע לתוצאות אליהן אתם שואפים.

שתפו:
Share on facebook
Facebook
Share on telegram
Telegram
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print