פיזותרפיה כל מה שחשוב לדעת

פיזיותרפיה הינה שיטת טיפול העוסקת בתרפיה של הגוף ( פיזיו + תרפיה). 

הפיזיותרפיה הופיעה לראשונה בסוף המאה ה -19 כאשר קבוצות של אחיות החלו לעסוק בעיסוי רפואי על דעת עצמם וזאת על מנת לטפל בבעיות אורטופדיות ובבעיות נוירולוגיות שונות.

תחום זה עוסק באבחון ושיקום של בעיות גופניות כאלה ואחרות, טיפולי פיזיותרפיה מטפלים בבעיות בשרירים, בשלד ובמערכת העצבים. טיפולים אלו יכולים לשנות את חייהם של אנשים שעברו טראומות גופניות, אנשים שנפצעו במהלך משחק כדורגל, אנשים שעברו תאונות דרכים ועוד. הפיזיותרפיה משפרת את אורח חייהם בצורה פלאית ואף מחזירה את המטופלים למצב שהיו בו לפני הפגיעה במקרים מסוימים.

במאמר זה נעביר לכם את מירב המידע הרלוונטי בכל הנוגע לתחום הפיזיותרפיה.

אילו אנשים עושים טיפולי פיזיותרפיה?

מגוון רב של אנשים בעלי מגוון רב של בעיות גופניות נעזרים בטיפולי פיזיותרפיה בכדי לשפר את איכות חייהם ולחזור למוטב.

ספורטאים אשר נפצעו במהלך פעילות ספורטיבית, אנשים שחוו טראומה גופנית כלשהי לאחר תאונת דרכים, אנשים בעלי מוגבלויות פיזיות אשר רוצים להשתקם או לשפר את יכולותיהם המוטוריות.

כמו כן, הפיזיותרפיה מטפלת גם במחלות ובעיות בריאות כרוניות כמו למשל: סוכרת, בעיות בנשימה, מחלות לב ועוד.

מהו מהלכו של הטיפול הפיזיותרפי?

אין דרך אחת קבועה בה מתבצע טיפול פיזיותרפי כשם שאין בעיה גופנית אחת אשר בגללה ניגשים לקבלת טיפול פיזיותרפי. בפגישה הראשונה הפיזיותרפיסט בודק את המטופל ולומד מהי הבעיה שלו. לאחר אבחון הבעיה, הפיזיותרפיסט בונה למטופל תוכנית מותאמת אליו ולבעיה שלו.

רבים נוטים לחשוב שהפיזיותרפיה היא תחום הלקוח מעולם “הרפואה האלטרנטיבית” אך זו היא טעות מוחלטת, הפיזיותרפיה מתבססת על מחקרים מדעיים רבים שנעשו על גוף האדם, על מבנה השלד, על המפרקים והשרירים. בעזרת שימוש בשיטות טיפול מיוחדות אותן למד הפיזיותרפיסט, הוא יכול לזרז את ההחלמה של החלק שנפגע בגוף המטופל, הוא יכול לשפר את הפעילויות המוטוריות של הגוף והוא מונע ככל האפשר את הידרדרות מצב המטופל.

תחומי הטיפול העיקריים בפיזיותרפיה

כפי שנאמר הפיזיותרפיה עוסקת בתחומי טיפול רבים, כל טיפול מותאם אישית לבעיית המטופל.

תחומי הטיפול העיקריים בפיזיותרפיה הינם:

טיפולי שיקום לאחר תאונות, טראומות גופניות וחבלות.

טיפולים אשר משמשים תחליף לניתוח

טיפולים שמתעסקים בכאב – טיפול בכאבי ראש, צוואר, סחרחורות, מיגרנות ועוד.

טיפולים שמתעסקים בשיקום של שיווי המשקל וההליכה

טיפולים שמתעסקים בשיקום ספורטאיים והחזרתם למוטב

טיפולים שמתעסקים בבעיות במפרק הלסת, טיפולים לאנשים אשר סובלים מחריקת שיניים במהלך השינה

טיפולים שמתעסקים בבעיות מפרקים, טיפולים המאיצים החלמה מניתוח החלפת פרקים.

טיפולים שעוזרים להשתקם מניתוחים אורטופדיים

טיפולים הנעשים על מנת להקל על פריצת דיסק ובלטים

שיטות טיפול בהן משתמשים במהלך טיפול פיזיותרפיה

הפיזיותרפיה מטפלת במגוון רב של בעיות גופניות, לכן קיימות מספר שיטות טיפול שכל אחת מהן מותאמת אישית לבעיה ממנה סובל המטופל.

שיטות הטיפול הנפוצות ביותר הינם:

עיסוי ומתיחות – שיטה זו משלבת בין עיסוי של נקודות מטרה בגוף לבין מתיחות לרקמות הרכות.

מוביליזציות – בשיטה זו על המטופל לבצע תנועות איטיות והדרגתיות של השרירים, המפרקים ושל חלקי המפרק השונים תוך כדי הפיזיותרפיסט מפעיל כוח בהדרגה על המטופל. שיטה זו נועדה להשיג שיפור בטווח התנועה של המטופל, שיפור פעולות השרירים אשר מחוברים באופן עקיף או ישיר למפרקים של המטופל ובין היתר הגברה של זרימת הדם אצל המטופל.

טייפינג – זו היא שיטה בה המטפל משתמש ברצועות גמישות בכדי לשנות את זוויות הפעולה של השרירים, שיטה זו תורמת להגברת זרימת הדם, שיפור פעילותו של השריר והפחתת עומס וכאב באזורים מסוימים בגוף.

אלקטרותרפיה – בשיטת האלקטרותרפיה הפיזיותרפיסט משתמש במכשירים מסוימים תוך כדי המשך הטיפול בשיטות ידניות. הפיזיותרפיסט משתמש במגוון מכשירים שבעזרתם הוא מפיק אנרגיה חשמלית, אנרגיה אלקטרומגנטי ואנרגיה על קולית. שיטה זו מגרה את העצבים בגוף ובכך היא תורמת לחיזוק השרירים, להפחתת כאב ולריפוי דלקות.

מכשירים בהם משתמשים בשיטת האלקטרותרפיה:

גלים על קוליים – גלים אלו מחדירים חום לשרירים אשר נמצאים באזור הכואב בו אנו רוצים לטפל ובכך הם מקלים על הכאב באזור ומזרזים את ההחלמה.

ממריץ עצבי חשמלי – הממריץ העצבי החשמלי עושה שימוש בזרמים חשמליים ממוקדים אשר מכוונים אל האזור הכואב, הזרמים החשמליים מגבירים את זרימת הדם באזור הכואב ובכך מסייעים לתהליך ההחלמה הטבעי של הגוף.

דיקור מערבי יבש – דיקור מערבי יבש היא שיטת טיפול בה מתבצע דיקור בנקודות מטרה בגוף המטופל אשר ממוקמות באזורים קרובים לאזור הכואב או באזורים הממוקמים רחוק מהאזור הכואב אך יכול להיות שאלו הם המקור לכאב. הטיפול נעשה באמצעות שימוש במחט סטרילית ודקיקה שאינה פוצעת את הגוף ואינה מחדירה אליו חומר כזה או אחר. שיטה זו נועדה להקל על כאבים כרוניים ואקוטיים, ההקלה בכאב שמגיעה משיטה זו משמעותית לטווח הקצר ולטווח הארוך של המטופל.

לסיכום, במאמר זה ריכזנו עבורכם מידע רלוונטי בנושא הפיזיותרפיה. אנו מקווים מאוד שמאמר זה הועיל לכם בצורה כזו או אחרת.

שתפו:
Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
פתח צ'אט
1
צריך עזרה?💬
היי👋
איך אפשר לעזור?