שיקום פיזיותרפי – כל המידע שחשוב לדעת

אנשים רבים נפגעים במהלך חייהם וכתוצאה מכך חווים הפרעות גופניות שונות באזורים שונים בגופם, ישנם אנשים אשר סובלים ממחלות שונות מלידה או מחלות אשר רכשו במהלך חייהם, התסמינים של המחלות הללו יכולים לפגוע ביכולת התפקודית, בעצמות, בשרירים ובמערכת השלד. 

אנשים רבים נוטים לחשוב שברגע שסיימו את הניתוח הם בריאים ויכולים לחזור לתפקוד מלא, אך זו היא צורת חשיבה מוטעית שיכולה לסכן את בריאותו של המנותח. גם לאחר קבלת הטיפול הרפואי יש קושי בחזרה לתפקוד מלא והדבר המשמעותי ביותר אשר יכריע אם המנותח יחזור לתפקוד מלא הוא השיקום אותו יעבור ביחד עם הפיזיותרפיסט. תהליך השיקום הוא תלוי אדם והוא נבנה בהתאם למחלה או לפגיעה הספציפית של אותו אדם.

פיזיותרפיה בקצרה

הפיזיותרפיה היא שיטת טיפול אשר הופיעה לראשונה בתחילת המאה ה-19 כשקבוצות של אחיות החלו להעניק עיסוי רפואי וזאת בכדי לטפל בבעיות אורטופדיות ובבעיות נוירולוגית שונות.

הפיזיותרפיה כשמה כן היא, עוסקת בתרפיה של הגוף ( פיזיו + תרפיה).

הפיזיותרפיה הינה תחום פרא רפואי העוסק בעיקר באבחון ושיקום של בעיות גופניות מסוגים שונים, בטיפול בבעיות בשרירים, טיפול בבעיות בשלד וטיפול בבעיות במערכת העצבים. טיפולים אלו הם טיפולים משני חיים אשר יכולים להחזיר את המטופל למצבו לפני הפציעה במקרים מסוימים, רמת ההשקעה של המטופל חשובה מאוד בתהליך מכיוון שאם המטופל לא יקח את התהליך ברצינות וישקיע בכל פעולה שיעשה רוב הסיכויים שהטיפול לא יצלח.

פיזיותרפיה שיקומית

כפי שהוזכר כבר במאמר זה, אנשים רבים חווים פגיעות גופניות כאלו ואחרות במהלך חייהם וכתוצאה מכך נוצרות אצלם הפרעות גופניות אשר מפריעות לתפקוד היום יומי שלהם. פיזיותרפיה שיקומית היא תהליך המומלץ לכל אדם אשר חווה קשיים בחזרה לתפקוד מלא בעקבות פגיעה במערכת העצבים ובמערכת השריר והשלד, בעקבות פציעה כלשהי אשר משפיעה על תפקודו או בעקבות מחלה במערכת מסויימת בגוף אשר משפיעה על אורח חייו של אותו אדם.

מטרתו של תהליך הפיזיותרפיה השיקומית הוא להחזיר את האדם המטופל לרמת תפקוד קרובה ככל האפשר לרמת התפקוד שהייתה לו לפני הפציעה.

כל הגבלת תנועה כזו או אחרת יכולה להשפיע על אורח חייו של האדם באופן משמעותי. קבלת טיפול לא מקצועי או אי קבלת טיפול כלל עלולה לגרום להחמרה בכאבים, להחמרה בהגבלת התנועה ולפגיעה משמעותית בתפקוד ובאורח החיים של האדם.

תחומי שיקום עיקריים בהם עוסקת פיזיותרפיה שיקומית

תחומי השיקום העיקריים בהם עוסקת הפיזיותרפיה השיקומית הם:

שיקום תנועתי – מחלות, פגיעות והפרעות כאלו ואחרות עלולות להוביל בסופו של דבר להפרעות בתנועה, כתוצאה מכך חלק מהחולים סובלים מחוסר יכולת לבצע תנועות בסיסיות באופן תקין וחלק אחר של חולים סובלים מתופעה של תנועות בלתי רצוניות. במהלך השיקום התנועתי המטופל מטופל במספר טכניקות שונות, אשר מטרתן לשקם את המטופל, בנוסף לכך הצוות המטפל מלמד את המטופל כיצד להמשיך באורח חיים רגיל למרות המגבלה התנועתית שלו.

שיקום מערכת הנשימה – מערכת הנשימה מורכבת ממספר איברים ותהליכים אשר בלעדיהם גוף האדם לא ישרוד. ישנן מחלות רבות, חלקן מלידה וחלקן נרכשות, אשר גורמות לפגיעה במערכת הנשימה וכתוצאה מכך נוצרות הפרעות נשימה וקשיי נשימה.

השיקום הנשימתי מיועד לחולים אשר סובלים ממחלות והפרעות שונות אשר נגרמו למערכת הנשימה באופן ישיר או עקיף.

אורח חייהם של אנשים הסובלים מבעיות במערכת הנשימה נפגע משמעותית, אנשים הסובלים מבעיות במערכת הנשימה מוותרים על פעילויות רבות מכיוון שאינם יכולים להתאמץ יותר ממספר דקות בודדות.

מטרתו של תהליך השיקום הנשימתי היא לשפר את יכולת הנשימה של האדם, דבר זה גם עוזר לשפר את תפקודן של שאר המערכות בגוף האדם, את איכות השינה של האדם ואת איכות החיים בכלל.

שיקום לאחר פגיעת ראש – פגיעות ראש קשות עלולות להיגרם כתוצאה ממחלות רבות כדוגמת גידולים סרטניים בראש, מחלות מטבוליות וגם חבלות, פגיעות כתוצאה מתאונות שונות, כתוצאה מניתוחים שונים וליקויים מלידה או ליקויים שנרכשו במהלך החיים.

כתוצאה מן הפגיעות הללו חלקים מסוימים במוחנו נפגעים ומתחילים לתפקד חלקית או לא לתפקד כלל.

זיהוי הבעיה ומקורה בהקדם האפשרי ומתן טיפול מקצועי ומהיר הינם תנאים הכרחיים בשיקום המטופל.

נציג בפניכם מספר תסמינים נפוצים לאחר פגיעת ראש:

אפילפסיה.

חולשה בשרירים.

הפרעה ביכולת ההבעה של מילים, הפרעה ביכולת להבין מילים.

פגיעה ברפלקס הבליעה, פגיעה והחלשות של שרירי הלשון.

פגיעה ביכולת הזיכרון לטווח הקצר והארוך.

יתרה מכך פגיעה בראש יכולה להתבטא בהפרעות קוגניטיביות כגון: בלבול, חוסר יכולת לחשוב בצורה תקינה, פגיעה בקואורדינציה ושיווי המשקל, אי שליטה על סוגרים והרשימה עוד ארוכה…

השיקום של אדם הסובל מפגיעת ראש מותאם אל כל אדם באופן ספציפי לפי צרכיו, לפי היכולות שלו ובהתאם לחומרת הפגיעה.

מטרת הטיפול הינה לשקם את המטופל ואת חייו בפן הפיזי והנפשי.

לסיכום, במאמר זה ריכזנו עבורכם מידע רלוונטי בנושא שיקום פיזיותרפי. אנו מקווים מאוד שמאמר זה הועיל לכם בצורה כזו או אחרת.

שתפו:
Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
פתח צ'אט
1
צריך עזרה?💬
היי👋
איך אפשר לעזור?