כאבים בכתף – Shoulder Pain

my move - מתחם לפיזיותרפיה ופילאטיס

My Move - מתחם פיזיותרפיה ופילאטיסכאבים בכתף – Shoulder Pain

עינת קמר ( B.pt )
פיזיותרפיסטית במתחם My Move

כאבים בכתף הם אחת הסיבות השכיחות לפנייה לרופא בשל כאבים ממקור שלדי. השכיחות של כאבי הכתף באוכלוסייה מוערכת ב-26%‏-7. (4)‏

כאב בכתף יכול להשפיע באופן משמעותי על היכולת לעבוד ולבצע פעולות של חיי היום יום כמו: לנהוג, להתלבש, לסרק את השיער ואפילו לאכול. הכתף מורכבת מעצמות, שרירים, גידים ועצבים, מה שהופך את הבנת מקור הכאב למשימה מאתגרת. כאב בכתף יכול לנבוע ממפרק הכתף עצמו או מגורמים חיצוניים לו. למרבה המזל, רוב כאבי הכתף מתאימים למספר דפוסים ידועים.(3)

גורמים לכאב ממפרק הכתף עצמו:

1.      תסמונת הצביטה (Subacromial Impingement Syndrome – SIS)

2.      מחלת השרוול המסובב (Rotator Cuff Disease – RCD)

3.      תסמונת “הכתף הקפואה” (Adhesive Capsulitis – Frozen Shoulder)

4.      דלקת מפרקים ניוונית (Osteoarthritis) של מפרק גומת הכתף (Glenoid) ועצם הזרוע (Humerus) ושל מפרק שיא הכתף (Acromion) ועצם הבריח  (Clavicle)

5.      דלקת מסוידת של גידי הכתף (Calcific tendinitis of the shoulder)

גורמים חיצוניים כוללים הקרנת כאב מהצוואר, הריאות, הבטן והלב. (3,1)

הגורם הנפוץ ביותר לכאב כתף הינו תסמונת הצביטה ועליו יורחב במאמר זה. (3)

תסמונת הצביטה

תסמונת הצביטה הינה מונח הכולל: קרעים חלקיים, מחלת גיד של השרוול המסובב ודלקת של הבורסה.דלקת וכאב נגרמים ע”י דחיסה או צביטה של הרקמות הרכות: גידי השרוול המסובב, הבורסה, גיד הבייספס או שאר המבנים העוברים במרווח בין שיא הכתף ועצם הזרוע. צביטה תפקודית יכולה להתרחש כאשר ישנו ליקוי בתנועתיות או ביציבות של שרירי השרוול המסובב או במנח ותנועת השכמה. חוסר איזון שרירי גורם למיקום לקוי של ציר הסיבוב בהרמת הזרוע וכך לתפס של הרקמה הרכה. (2,3)

גורמי סיכון

גורמי סיכון לתסמונת הצביטה כוללים: פעילות חוזרת ספורטיבית/תעסוקתית מעל הראש, גיל מתקדם (לרוב מעל גיל 40), עישון ומחלות כרוניות המשפיעות על מפרק הכתף כמו שבץ או פרקינסון. גורמי סיכון אלו קשורים בתבנית תנועה לקויה או ירידה בכוח השרירים המייצבים את מפרק הכתף. (2,3)

סימפטומים

תסמונת הצביטה יוצרת כאב ממושך באזור שריר הדלתא (Deltoid muscle) ללא אירוע טראומטי שגרם לו. הכאב מופיע בהרמת הזרוע בזווית שבין 70-120 מעלות, בתנועה מאומצת מעל הראש או בשכיבה על הכתף. (2)

טיפול

המקור לתסמונת זו הוא דפוס תנועה לקוי, בעיקר של השכמה ושל שרירי השרוול המסובב. מטרת הטיפול הינה הפחתת כאב שתאפשר תרגילי חיזוק מספקים על מנת לתקן את הליקויים המכניים.

הטיפול כולל:

§         קרח/חום, משככי כאבים והימנעות מפעילויות המחמירות את הכאב.

§         תוכנית תרגול המותאמת באופן פרטני ע”י פיזיותרפיסט.

§         טיפול מנואלי, דיקור או זריקת סטרואידים.

§         במידה והסימפטומים לא משתפרים לאחר 3 חודשים של טיפול שמרני, יש לפנות לרופא ולשקול התערבות ניתוחית.(3)

סיכום

כאב כתף הינו תלונה שכיחה בקרב האוכלוסייה היוצרת הפרעה תעסוקתית ותפקודית.הגורם הנפוץ ביותר לכאב כתף הינו תסמונת הצביטה, המצביעה על צביטה של רקמות רכות בשל שינויים מבניים או חוסר איזון שרירי.

נמצא שאמצעים טיפוליים לשיכוך כאב בשילוב עם תרגילים ייעודיים המותאמים ע”י פיזיותרפיסטיכולים לתקן את דפוס התנועה הלקוי וע”י כך להפחית כאב באופן משמעותיולשפר תפקוד.

בקליניקת מיי מוב אנו משלבים בין טיפולי פיזיותרפיה בגישה אקטיבית לבין פילאטיס שיקומי- פלטפורמה אשר מאפשרת להתאים במדויק את רמות התמיכה והאתגר לכל אחד באופן אישי.

עינת קמר ( B.pt )
פיזיותרפיסטית במתחם My Move

1.    Brotzman SB, Manske CR, Daugherty K. Clinical orthopaedic rehabilitation: an evidence-based approach – 3rd ed. 2011; 82-95.

2.    Garving C, Jakob S, Bauer I, Nadjar R, Brunner UH: Impingement syndrome of the shoulder. DtschArzteblInt 2017; 114: 765-76.

3.    Greenberg LD. Evaluation and treatment of shoulder pain. Med Clin N AAm 98 (2014) 487-504.

4.    Luime JJ, Koes BW, Hendriksen IJ, et al. Prevalence and incidence of shoulder pain in the general population; a systematic review Scand J Rheumatol 2004;33(2):73-81.

שתפו:
Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
פתח צ'אט
1
צריך עזרה?💬
היי👋
איך אפשר לעזור?