מה זה פילאטיס

ז’וזף פילאטיס נולד ב1880 בגרמניה ובתור ילד היה סובל מרככת ואסטמה, מה שמנע להשתתף בלא מעט תחרויות ספורט בשנות זמן שהתבגר. עם השנים נטבע בז’וזף הרצון לעשות גם כושר, כך הוא חקר שיטות אימון שונות איתן בחן מחדש את גבולות הגוף שלו. ז’וזף ניסה תרגילים כמו טכניקות איגרוף, יוגה, סקי, התעמלות קרקע וצלילה. יחד עם כל אלו פיתח ז’וזף את שיטת הפילאטיס שנקראה CONTROLOGY באותם הימים, תחילה השתמש בשיטה עם פצועים ממלחמת העולם הראשונה ועם עליית הנאציזם היגר אל ארה”ב שם פיתח את השיטה והטמיע אותה אצל לא מעט רקדנים אמריקאים. כיום שיטת הפילאטיס נחשבת כאחת השיטות היעילות עבור חיזוק השרירים ולחיטוב שלהם, והיא מתאימה לכלל האוכלוסיה מבני הגיל השלישי לנשים בהריון ועד לאנשים בעלי כושר גופני ירוד. 

פילאטיס רצפה

לפילאטיס רצפה ישנם כ34 תרגילים מגוונים המתבססים על שילוב של פעולת שרירים ומוח חושב כל אלו פועלים יחד על מנת לגרום לגוף להפוך לפעיל וחיוני. תרגילים אלו נבנו בצורה בטוחה עבור כל אדם בכל מצב פיזי, ובעזרת אחד האלמנטים החשובים בפילאטיס והוא הנשיפה, מצליח הגוף לחזור על התנועות ולהיות גמיש יותר. הרצפה אשר תומכת בגוף עם תנועות ההתנגדות שאנו יוצרים עם רצועות הגוף, השרירים שלנו יהפכו ליציבים וחזקים יותר. חשוב לציין כי בתרגילי פילאטיס רצפה מי שקבוע את הקצב, את המהירות של התנועות ואת רמת האתגר לשרירים שלה. 

פילאטיס מכשירים

למרות שצורת המכשיר עלולה להראות מאיימת עבור חלק מהמתאמנים המכשיר אינו כזה כל, ולהפך הוא הנכון. כי פילאטיס מכשירים נחשב ביחס לאימונים כמו יוגה, ריקוד או אפילו אימוני אירוביים ”רגילים” להרבה יותר עדין. אך למרות שהוא עדין כל כך הוא מצליח לעבוד על כל השרירים בגוף, וכך עוזר בחיזוק שרירי הליבה והארכה שלהם. ובדיוק כמו פילאטיס רצפה גם פילאטיס מכשירים יכול להיות מתאים גם עבור אנשים בעלי פציעות מגבילות, נשים בהריון וגם לכאלו שמבלים לא מעט זמן אל מול המסך. פילאטיס מכשירים משמש לא מעט ספורטאים ואתלטים, אשר מצליחים לחזק להגיע להישגים נאים עם שימוש בתרגול זה. 

מה ההבדל בין פילאטיס ליוגה? 

מכיוון שז’וזף פילאטיס היה מושפע מלא מעט תרגילי מיומנות לחיזוק הגוף והנפש, אפשר לראות בתרגולי הפילאטיס כאימון ”משלים”. אך יחד עם זאת הפילאטיס בעיקר מתבסס אנטומיה ולמידה של שרירי הגוף, חיזוק שרירים פנימיים ומפרקים. היוגה מנגד מתבססת על מדיטציה, שליטה בתודעה, ערכים ומנטרות. אולי ישנו חיבור אחד די מובהק בין השניים והוא אימוני הנשימה, שאומנם נעשים בצורה שונה אך עוזרים. יחד עם זאת שרירי הגוף יכולים להתחזק עם תרגולי הפילאטיס ולחזק את הגוף לתרגולים שונים של יוגה. 

ארבעת עקרונות הפילאטיס

לפילאטיס יש ארבעה עקרונות עליהם הוא נשען על מנת למקסם את התרגולים ולהפוך את השירירים לחזקים וגמישים, כאשר כל אחד מהעקרונות מתייחס לאזור ולחלק שונה באימון ובגוף המתאמן.

1.מרכוז בתרגילי פילאטיס נחשב לערך כמעט עליון, ואזור המרכז של הגוף נקרא ”ליבה” והוא נחשב למקור התמיכה והיציבות של הגוף שלנו בכל תנועה שאנחנו עושים. עקרון זה בא לידי ביטוי במטרה הסופית של תרגול הפילאטיס, והוא ליצור שרירים מאזנים ושווים. 

2.זרימה מאפיינת את תרגילי הפילאטס מכיון שלכל תרגיל יש את הקצב משל עצמו, ובכך הוא עוזר על שמירה נכונה בזמן שאנו עושים חזרה בתוך התרגילים וגם כאשר אנו מסיימים תרגיל ועוברים לאחר. בזמן הפילאטיס ישנו דגש לא קטן גם כן על הנשימה, דבר שבהחלט משפיע אל הזרימה שלנו ועל היכולת לשלוט בגוף שלנו, דבר שאמור להשתפר עם המשך תרגולי פילאטיס.

3.דיוק אמור להעשות כאשר הגוף שלנו, והנפש שלנו מצליחים להתחבר בצורה כל כך סימביוטית יחד עם הנשימה שלנו והריכוז. דיוק זה בין השניים עוזר להביא אותנו אל דיוק מושלם אל תרגילי הפילאטס ומעלה את האפקטיביות של כל תרגיל, אך גם התנועות שחוזרות על עצמן הופכות למשמעותיות יותר כאשר הדיוק נכון.

4.הרפיה

כחלק משליטה בנשימות ובשרירים שלנו, מגולם החלק שבו אנו יודעים גם כן מתי להרפות ומתי להשתמש במידת הכוח הנכונה אל התרגיל. לכן תרגילי פילאטס אשר עובדים על שרירים שונים, יעזור לנו לדעת מתי להרפות שרירים אחרים שאינם נמצאים בפעולה באותו הזמן. היכולת להרפייה סלקטיבית יכולה לעזור לנו להוריד לא מעט מתחים בחיי היומיום, וגם בזמן התרגילי הפילאטס בכלל. 

מה הם היתרונות בתרגול פילאטיס

•חיזוק

תרגול הפילאטיס נעזר במשקל הגוף שלנו ויוצר התנגדות בעזרתו, ובעזרת תרגילים שונים הכוללים מצבי שכיבה, עמידה וישיבה, מצליח הפילאטיס לעבוד בצורה שווה על כל השרירים השונים בגוף שלנו. תרגולים אלו הופכים ליותר אפקטיבים בהתאם גם למאמץ שתחליטו להשקיע בו, ובמידה ותרגישו כי התנועות הופכות קלות יותר נסו לאתגר את השרירים שלכם בשנית. לאחר תקופה של אימונים תוכלו להרגיש את הגוף שלכם חזק יותר ומפוסל הרבה יותר. 

•מנח גוף

בתרגול פילאטיס יש צורך להתמיד בכל זמן נתון של התרגילים ליישור נכון של הגוף כך האפקטיביות של התרגילים הופכת להיות גבוה יותר, וגם מייצרת איזון נכון של שלד הגוף שלנו. במקרים של מנח גוף לא נכון עלול הגוף שלנו להתמודד בצורה לא טובה עם כוח הכבידה ולייצר עומס לא בריא על רצועות השרירים והמפרקים, דבר שעלול להביא לפציעות מרובות. אך בשביל להגיע אל מנח נכון השתמשו במראה במידת הצורך, וודאו שכפות הרגליים נמצאות בקו אחד עם הירכיים והברכיים.  

•מתחים

אחד החלקים המרכזים בתרגול הפילאטיס הוא הנשימות, אשר נעשות בצורה מודעת מעצימה ועמוקה, ואלה מעניקות לגוף שלנו תחושת רגיעה פיזית ונפשית. ביצוע תרגילים של פילאטיס בצורה קבועה ונכונה לגוף, יכולה לעזור בהורדת מתחים שונים. תרגול מסוג זה משחרר חומרים מרגיעים למוח בצורת היידרופונים, אשר אמונים על הרגעה למוח ומשתחררים בפעולות כדוגמת קיום יחסי מין ופעילות גופנית מתאימה. 

•גמישות

לא מעט תרגילים אירוביים עובדים על חיזוק השריר ומעט מהם עובדים על גמישות, תרגול הפילאטיס מנגד עובד על האיזון שבין השניים עם תרגולים דינמים אשר מייצרים מרחב פעולה ותנועה לשרירי הגוף. כך תרגילים אלו עוזרים בהפיכת השרירים לגמישים, וככל שתתרגלו יותר תוכלו למצוא לא מעט תרגילים שונים אשר יעזרו לכם לפתח את גמישות הגוף והתנועה שתוכלו לעשות.

•סיבולת

אימון פילאטיס אכן יכול להיות מאתגר עם תחילת הדרך ולעיתים לוקח לא מעט זמן עד שתצליחו לתרגל פילאטיס ללא הפסקה ובצורה רציפה. זאת בעיקר מכיוון שתרגילי פילאטיס דרושים התמדה, יכולת ריכוז וחוזק מנטלי מכיוון שהתרגילים יכולים לעייף את השרירים לאחר מספר חזרות קטן, לכן ישנו הצורך לשמור על ריכוז על מנת להשלים אתה התרגיל בצורה מלאה. ומהרגע שתצליחו לתרגל זאת בצורה רציפה, הסיבולת שלכם יכולה להשתפר פלאים. 

שיקום עם פילאטיס

פציעות שונות כמו שברים, תאונות קשות וטראומות לגוף עלולות להשאיר ”עקבות” בגוף ולגרום לעיתים לפציעות חוזרות ולכאבים באזור. תרגול פילאטיס נכון יכול לעזור בהארכה של השרירים והבנייה חדשה של תנועת

שתפו:
Share on facebook
Facebook
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
פתח צ'אט
1
צריך עזרה?💬
היי👋
איך אפשר לעזור?